DJ Mustard Says West Coast Hip Hop Was Dead Before He, YG Broke Out

DJ Mustard explains how he along with a few other West Coast artists became the new generation of West Coast Hip Hop.

DJ Mustard's production has been in demand by artists all elements of Hip Hop and is heavily influential in creating a new wave of West Coast sound.

Recently sitting down with Elliott Wilson for his CRWN interview series, the Los Angeles native said he and YG brought back the West Coast sound, along with a new wave of younger Cali artists.

"It was dead. It wasn't nothing going on," DJ Mustard said when asked about his production. "We had OGs like Snoop [Dogg], Dr. Dre, [Ice] Cube, all of them but it was time for a new generation and nobody in this audience can tell me somebody they was listening to before me and YG started bringing that sound back together. You got me, you got Nipsey [Hussle] you got Dom [Kennedy], you got Casey Veggies like now that's all together. It wasn't nobody before that."

Mustard also explained where a lot of his hunger came from during his start in Hip Hop. He attributes a lot of his success to the negative words of a person on Twitter who subtweeted the producer/rapper duo and the motivation that came from it.

"I remember this girl got into it with YG and she said on Twitter, she was subliminally tweeting me and YG and she was like, 'Ya fat friend doesn't have a car,' and that made me mad," he explained. "And then she said, 'You're a one-hit wonder,' and that made me mad... Once I figured it out, we just came back and we kept going and kept going... I be at [YG's] house all night making beats and his momma didn't complain one time, or my mom."

Also during the interview, which coincidentally took place in Los Angeles, DJ Mustard described where his famous producer tag came from and why he chose it.

"I guess he was just feeling it one moment in a song we was doing and he just said it and I just branded it," Mustard said. "I just kind of took it upon myself to just start putting it on everything so people could know it was me. It was just my signature tag."

Watch the full first part of the CRWN interview below: 

RELATED: DJ Mustard Slated For CRWN Conversation With Elliott Wilson

75 Comments

  • HeavyLiesTheCrown

    THis N*gga smoking some of his mamas crack me thinks, hes done nothing for hip hop and never will. Fake muh fucka's should try make a decent tune instead of talking shit to get noticed.

  • Money First

    Yeah dude is doing his thing but he messed up not mentioning Kendrick and TDE!! That's what happens when you start feeling your shit way too much...You start running your mouth off inappropriately in the media...The dude YG has already shown he is a hot head but hey I wish y'all brothers all the best!!

  • wowwww

    How can you be a fan of Hip Hop and not mention TDE... TDE is not only the best in the West but they are also they most exciting thing that's happened in Hip Hop for over a decade...

  • Anonymous

    My last pay check was $9500 working 12 hours a week online. My sisters friend has been averaging 15k for months now and she works about 20 hours a week. I can't believe how easy it was once I tried it out. This is what I do,,,, =================== WWW.Cashtot.com ===================

  • 3 headedmonstah

    nah my boy, yall are probably the weakest new crew excluding, Nipsey, Problem and Bad Lucc to come out the west .. fuc you talking about .. all your beats sound the same and YG is wac as fuc! T.D.E was doing perfectly before you came and brought ratchet shit back on the map .. you can say that .. ratchet shit was dead in the west til you brought it back .. i mean support is due to you .. you are making that money and you are keeping L.A relevant, but watch your mouth .. The Game brought it back after the og's then TDE came thru and killed it .. last time i check K.Dot was handed the torch not YG ... lol wtf

  • Anonymous

    "before me and YG started bringing that sound back together" He says "sound" you dumb fucks. Kendrick Lamar ain't got no West Coast sound. If you were to listen to his shit without knowing he was from L.A., you'd never know where he came from.

    • Anonymous

      Mustard and YG don't have a West Coast sound, though. They sound like some Southern shit. Kendrick's music is more West Coast than these niggas.

  • Anonymous

    "Anonymous: Where dre at though? Jimmy wont even release detox." dumb ass Dre and jimmy just took home close to a billion dollars each do you think they need to drop detox now? Posted4 hours ago

  • Anonymous

    My last pay check was $9500 working 12 hours a week online. My sisters friend has been averaging 15k for months now and she works about 20 hours a week. I can't believe how easy it was once I tried it out. This is what I do,,,, =================== WWW.voxjob.com ===================

  • Anonymous

    fucks this fatboi talkin bout?

  • seedub05

    not to mention Kendrick and Hopsin. fuckin fat ignorant fuck. all that mustard is killin brain cells homie

  • seedub05

    this ignorant ass dude...west coast was dead before he came along? GTFOH and go kill yaself. fuck DJ Mustard. Game has been poppin for YEARS and moved more units in a mixtape than YG's actual album. that's just the mainstream "music" side. as far as straight up emcees? battle emcees like Dizaster, Daylyt, Illmaculate, Caustic and others have been killin it for a long time. FUCK OFF MUSTARD. TAKE YOUR ASS TO WIENERSNITZEL AND BUY YOUR ASS ANOTHER CHILI DOG OR 12

  • Anonymous

    cant believe his momma named him Dijon after a mustard

  • Chase

    Were TDE and Odd Future were just rapping out of Oklahoma or some shit? This dude HELPED the west coast, he didn't bring the shit back though.

  • Anonymous

    YG still hasn't sold 200k LMFAO...

  • Anonymous

    Game never revive west coast hiphop. He was actually east coast pretending to be west coast. 50, an east coast nigga signed him. They both suck.

  • Fifflaren

    this guy a joke, yg ain't even a top 3 popular west coast rapper

  • BOXTOP

    GLASSES MALONE could be one of the COLDEST MF's in the game if he would get the right music!!!!! Who picks his music ? FIRE THAT FOOL!!! He need to get some lyrics that talk about somethin and stop all that bangin on most of his records!

  • Anonymous

    this nigga gonna get a harsh reality check when those first weeks sales come in

    • Anonymous

      lol no dawg, its a retail album that was available on google play store 3 weeks ago and is now in stores and on itunes/amazon, etc...

    • Anonymous

      Its a mixtape that you have the option of payin for. Of course most people prefer to download it for free on google.

  • Anonymous

    Kendrick? Game? Shit even Tyler the Creator selling more than fucking YG....

  • freeones

    what a fucking idiot, the only west coast rapper who went platinum these last 2 years is Kendrick Lamar

  • Tapeworm

    DJ mustard been eatin too many hotdogs

  • fuck off

    Its still dead fucking idiot

  • Anonymous

    he's the next dr.dre

    • Anonymous

      "Jimmy wont even release detox." Trust me, Jimmy would have released it if Dre would have finished it but now they're focused on headphones, I don't even think Jimmy is at Interscope.

    • Anonymous

      Where dre at though? Jimmy wont even release detox.

    • Anonymous

      Please. Mustard is the next Lex Luger, he'll never be like Dre, who made classics and influenced a whole generation of hip-hop artists.

    • Benzino Goon Squad

      Like Dr. Dre, Mustard is a talentless overrated bum. At least Mustard produces his own tracks, even if they do sound like a 4 year old made them on a keyboard. Mustard will continue the fake gangster persona bullshit that Dre helped market to the world and he will also work with White pop artists who will further destroy hip-hop culture just like Dr. Dre. #fuckdrdre #fuckmustard #eminemisthewhitedevil #BGS2014

  • Mars

    I guess this guy was in a coma when Game carried the west coast for a solid 7-8 years. YG can't rap...sorry.

  • Anonymous

    This guy is more than delusional! He has anything to do with hiphop.

  • Anonymous

    What the fuck is this fuckboy talking about Blu & Exile came with a classic album then TDE and Odd Future came onto the scene!

    • Anonymous

      fuck outta here he's on about shit ! this fat fuck sound like down south music. he ain't sounding like the west coast neither. plus his materials are wack as fuck

    • Anonymous

      They didn't bring the typical West Coast sound that he's on about though...

  • owen wilson

    this dude forgot about tde,kendrick lamar,schoolboy q.wtf!!! this dude aint doing nothing new.90s hip hop mixed with 808 drums wow.!!! Ambitionz Az A Ridah and Who Do You Love its obvious he copied the melody and tweaked it a little bit,and he is trying to act like iggy azaelia bit his style whaaat.!!!

  • The real Me again

    Yo Mus-Tard.................GAME STR8 BEASTIN ON THESE NICCAS

  • The Hidden Hand

    The West WAS DEAD BoOOOOyyyyy Stop!!!!! WHat WAs MAC DRE N the Hyphy Movement THen!!!! www.sickworldentertainment.bandcamp.com

  • 3rdstreets

    stop feeling yourself clown,,your lil beats dont sound west at alll,,

  • 3rdstreets

    naaah fatboy is getting cocky,,,,easy boy..Game been holding this shit down the longest,beefs,dope mixtapes,,fuck this guy ,Yg sound is way not close to the gritty West sound we grew up 2,ya nigas doing fast dance club shit...we dont even play dudes sounds in my hood,to chizzy for our taste,,,

  • novakaine

    this guy is a clown thats been the bay sound, you came here learned our game and stole our style fat muh fucka www.soundcloud.com/kr-mack-1

  • DETROIT SLIM

    Lol what the fuck this delusional nigga talkin bout? I STAYED bumpin albums from WC, Dogg pound,Goldie loc, E40 $hort dogg,and all the same niggas who BEEN doin this for years. Just cause the weak ass radio dont play they newer shit dont mean they aint rockin shows or got loyal fans.I could give a fuck bout these new bird ass niggas n what they sayin n doin. Why I wanna hear this lil nigglets talk n imitate some shit when I got the real deal already?

  • Anonymous

    So I guess Kendrick Lamar, Schoolboy Q, Jay Rock and Ab-Soul don't exist.

    • Anonymous

      Jay Rock has that "west coast gangsta" sound down better than anyone these days. Who the hell is DJ Mustard anyway?

  • KelzCT

    West Coast niggas gotta merc this nigga for talkin this mess real shit

  • Anonymous

    Mustard gonna fall right back into the ranks of Lex Lugar, Boi1da, Drumma Boy, Bangladesh and all the others I forgot who had a hot moment too.

  • Anonymous

    West Coast wasn't dead, it was on life support until Game came around and paved the way for TDE, Nipsey, Dom, etc. and that's just LA.

  • A Trillionaire

    Odd Future and Black Hippy might have something to say about that...

  • Not Impressed

    I would argue that The Game brought west coast hiphop back. Before Game there hadn't been a new prominent west coast rapper since like 92'. After he came out a new wave of artists like Jay Rock, Glasses Malone, Kendrick Lamar, Ya Boy, Juice, Nipsey Hustle etc started popping up and the west coast started to build up a little buzz. The current era of YG, TDE, Odd Future, Lil B, Tyga, and all those other artists all benefited from the attention Game brought to the west coast in the mid 2000's. I'm not impressed

  • Anonymous

    the fuck this nigga is talkin bout ?? his materials do not sound like west coast at all !! and how the fuck can he forget bout the tde movement ?? kendrick, schoolboy q, ab-soul and jay rock do much more for the west and represent cali to the fullest while this fat mothafucka and yg are producing some trash music i swear these niggas ego are going to be their downfall

    • Anonymous

      bruthadee is hilarious. we all know he aint go to no bbq's this weekend he got no friends

    • Anonymous

      That Who Do Ya Love song is garbage. Kendrick's whole catalog shits on all of these ratchet rappers' whole careers.

    • Anonymous

      That Who Do You Love song is better than Kendrick's whole album.

    • Anonymous

      Scrams is right, that "nobody don't________" is fraudulent, you never have enough people to prove that. You may be blasting that DJ Mustard but someone else BBQ'n to something else, guaranteed. Mustard feeling himself, someone tell him lay off the loud for a minute.

    • Anonymous

      Fortunately for the rest of the world, you only speak for yourself and your fantasies.

    • Anonymous

      LOL, the poor guy thinks you need to go door to door to know whats poppin in the hood instead of listening to what we play in our clubs and in our cars and at these Lanor Day Bar B Ques....he must think we listen to Earl Sweatshirt while we slap bones and bust spades.....

    • Anonymous

      It's true, though.

    • Anonymous

      I never understood it when people say "The Hood" don't listen to this or that.. Like this nigga went door to door with a pen and clipboard asking everyone in "The Hood" what kind of music they listen to...lol... Just because you're not feeling his music and maybe your friends too you can't say the whole HOOD don't bump his shit.. I'm not even a fan of Mustard or YG but get this shit out of here B!!

    • ^

      You got it wrong and backwards. TDE are actual real hip-hop that makes timeless music while Mustard, YG, and them appeal to the trendy pop crowds. The hood don't listen to that ratchet bullshit.

    • Anonymous

      How much is he gonna sell 1st week like 2k for that dj mustard flop?

    • Anonymous

      Calm down emotional Boi. TDE are a trendy, bohemian, group of Black hippies who's music appeals to the pop crowd but Mustard, YG, Nipsey, Dom, Skeme, got that Hood music that the Hood loves. No need for Mustard to name TDE and Odd Future because we already know whats up with groups like that and who supports their sound.

Most Popular News

Most Discussed News