Waka Flocka Flame Guarantees J. Cole Collaboration, Talks Industry Fakeness

The Brick Squad 1017 breaks down how he writes his aggression anthems, why he's not an actor but wants only the best roles, and how he struck up an interesting convo with a Roc Nation sensation.

Over the past year, no one rapper can say they’ve polarized the Hip Hop industry quite like Waka Flocka Flame. The Brick Squad 1017 artist dropped his debut Flockaveli last October to the chagrin of many. His chant-like hooks, unapologetic boasts, and choppy, threat-filled verses made folks uneasy and quick to blame him for the demise of the culture. Even off-the-mic, Waka was learning that success brings scrutiny - from the police as well as the corner boys.

Before Flockaveli was even released he was shot and robbed at an Atlanta car wash. There was a scuffle with Young Jeezy’s camp at Atlanta sneaker spot Walter’s. The police raid on his home last winter, where he was charged with gun and drug possession, and probation violation. There was the stop in Charlotte where he was shot at in an attempted robbery for his million dollar chain. The Blood gang affiliations. Two reported arrests in the last month. It would seem like the 24-year-old rapper just can’t stay out of trouble. Despite the ongoing controversy, under CEO Gucci Mane’s guidance, and his own hit-making skills, Waka Flocka has, in less than 12 months, become a top name in the Rap genre. Even still, how much drama can one withstand within such a short amount of time? How can an artist like Waka appreciate the journey when it seems more and more like a curse?

At a Ferrari Boyz listening event in Atlanta last week however, Waka is smiling, maybe even the slightest bit effervescent, as if he’s still enjoying this rapper’s life. He reclines comfortably in the back corner of a neighborhood sports bar. Waka Flocka’s uniform this afternoon is a tilted ‘Queens’ camouflage hat, three diamond chains, and two diamond watches- everything is gleaming. He speaks to HipHopDX about his collaboration album with mentor Gucci Mane, putting J. Cole on his sophomore solo album, and why it's still "fuck dis industry."

Waka Flocka Flame Explains Life After Rap Retirement

HipHopDX: You’ve said primarily, that you got into Rap to feed your family, what are you planning on moving into after Rap?


Waka Flocka Flame: After Rap, I’m [going] in Donald Trump's lane. I’m trying to own people’s blocks. I’m trying to own the whole block. I’m trying to own real estate. Even where we are now, this my hood, I’m trying to own it.

DX: You did a radio interview once where you spoke on negative blog comments and seemed annoyed by them. Do you still read at the comments?

Waka Flocka Flame: Nah, you know what? It’s not that I’m annoyed by them but it’s just that… Just when you check me, I do some funny shit but at the end of the day I walk a straight line, you follow me? So when you go against that and you play with me, that shit [is] personal. That shit can change. That could be your last comment on somebody, know what I’m talking about? It can get real serious. But I ain’t that kinda guy though, you know? I’m a nice guy. You can tell by how I look. [Smiles]

DX: What’s your reaction to the negative words now?

Waka Flocka Flame: I always be like "Fuck it," and let it roll off. I ain’t worried about ‘em. That what they’re here for. They’re critics. They criticize people’s lives for a living. So I can’t get mad at them.

DX: This past year has been crazy for you- a whirlwind and it seems to have caught up with you where you’re talking retirement already. Do you feel like Juaquin is lost in Waka’s shadow sometimes?

Waka Flocka Flame: I agree with that. Damn, that’s crazy that you said that. Sometimes people think the Waka Flocka…the [rapper], [the one] that people criticizing... It helps me live my life. At the end of the day, Juaquin and Waka Flocka are two different people, nahmean? I know who I am at the end of the day. But it’s good though. It’s nice to know what people think of you.

DX: How do you keep the two separate? Is it difficult? When you lay down at night, and you wake up in the morning and look in the mirror, do you even see Juaquin anymore or do you see Waka?

Waka Flocka Flame: Um, that’s for a crazy man to answer. That’s crazy to even think like that. [Laughs] I never even think like that.

DX: No?

Waka Flocka Flame: Nah! [Laughs]

DX: So what’s going on with you wanting to retire?

Waka Flocka Flame: Um, the words [you just used] are so explainable, I don’t think I can explain no more, ain’t it? That’s just how I feel. It’s over with.

Waka Flocka Flame Explains His Writing Process

DX: How often do you write?


Waka Flocka Flame: I never write. I jot down.

DX: Okay, how often do you jot down?

Waka Flocka Flame: Everyday.

DX: Did you jot today?

Waka Flocka Flame: Yup.

DX: For what project?

Waka Flocka Flame: I don’t know yet. Just jotted it down. It might give you an idea for a whole song.

DX: So you jot before hearing the beat.

Waka Flocka Flame: I jot first. Or sometimes I just go in the booth and just go in. Like for that Ferrari Boyz album [with Gucci Mane]? I ain’t write, not one time.

DX: Who inspired you and Gucci to do this joint project?

Waka Flocka Flame: The fans.

DX: So they decided for you.

Waka Flocka Flame: I go off of fans, period.

DX: What are your favorite five songs on Ferrari Boyz?

Waka Flocka Flame: Favorite five? “She Be Putting On” “Young Niggaz,” “Stoned,” “Homicide/Suicide,” “Feed Me”. Shit, I got another one “Blindfold.” “Suicide/Homicide” is probably my favorite out of those ‘cause the shit I said on there was hard: "You decide to / Tuck in yo’ pride / I ain’t waiting / Ain’t got no patience…" [Laughs]

DX: What’s your process for recording your second LP, Triple F Life: Friends, Fans and Family?

Waka Flocka Flame: What’s my process? I have to get some blunt fillers, a lot of french fries, lot of water and 808 Mafia [producers Lex Luger and Southside] and I’m good.

DX: How much of it is done?

Waka Flocka Flame: Eighty percent. The album is gonna be nothing but Southside and Lex [Luger]. Another producer on there is down with the camp. I’m going all camp on this one.

DX: You any features picked out yet?

Waka Flocka Flame: A couple.

DX: Who?

Waka Flocka Flame: I got a couple.

DX: You’re not going to say who?

Waka Flocka Flame: Nope. [Laughs] I got some good ones.

DX: How’d you get on for the Juice remake with Soulja Boy?

Waka Flocka Flame: Umm, I never… I never joined that…

DX: Really?

Waka Flocka Flame: Internet.

DX: Rumor.

Waka Flocka Flame: [Nods] If I’ma do a movie, I’m a lead character. I could never be a role. If I’m a role, it’s gotta be to Tom Cruise or somebody. Follow me?

DX: How much acting have you done?

Waka Flocka Flame: None.

DX: [Laughs] You feel like you can do it?

Waka Flocka Flame: I know I can do it. I’m in an industry full of fake people. You gotta act fake with them, nahmean? So they don’t box you out. ‘Cause they scared of the real.

DX: So you feel like you already got your practice in.

Waka Flocka Flame: Yup.

Waka Flocka Flame Explains Meeting J. Cole, Guarantees Collaboration

DX: On J. Cole’s “Cost Me a Lot,” he says you were both backstage at a show and talked about the sociological reasons behind rappers wearing diamond chains, is that something that really happened?


Waka Flocka Flame: Yeah.

DX: Was that your first time meeting?

Waka Flocka Flame: Yeah, that’s my homie.

DX: So you got to be cool off of that conversation.

Waka Flocka Flame: Yeah, he gon’ be on my album. Guaranteed.

DX: So what’s the sociological reason for all of this? [motions towards Waka’s jewelry]

Waka Flocka Flame: It comes with the job. My jewelry means something to me though. I like to flex. I gotta flex on the opponent. It’s like golf sticks, my golf stick gotta be 14 karat gold, let you know I’m winning over here. I did more than par; I did nothing but birdies, nahmean? I did this in a year.


  • jbbs_dc@yahoo.com

    little do he no jigga aint going to let that happen

  • 900K

    upstate NY all day. Honestly Im pullin for this kid a bit. He gotta get the fuck way from gucci

  • Anonymous

    Dam he spending all his advance money lol

  • Daniella Hutcherson

    another great article!!!!! one of the many good things about waka is he has fun with his fans it makes it seem like he's around the way friend...cant wait for that Triple F life

  • george

    J. Cole's new album hits stores 9/27! Check out the newest single "Work Out" --> http://bit.ly/qWwLdx

  • Cole World

    Why J. Cole gonna be wasting his time with this Wacka Flocka Shit

  • Daniel Gregory

    Is he drinking NUVO Sparkling Liqueur??

  • Corey Steir

    FIRE BEATZ FOR THE SUPER LOW TAKE A QUICK LISTEN http://www.soundclick.com/ZomBeatzz IM DEAD SERIOUS http://www.twitter.com/Zom_Beatz http://www.facebook.com/pages/ZomBeatz-Producer/233801283317115 Any artist who leases a beat and records a fire track not only gets 1 FREE lease..i'll also upload the track to my soundclick page(FREE PROMO) also..send mp3's to zombeatzz@gmail.com...#ImDeadSerious

  • Anonymous

    radio tube, u right, i know niggas in queens, this nigga waka for real

  • Anonymous

    i want gold golf sticks too! i fux wit waka, he may not be the most intelligent rapper on the mic, but hes smart enough to get out of this faggot ass industry

  • Anonymous

    Way more comments than the last 5 articles about 'real' hip hop artists combined.

  • Anonymous

    I see alot salty mothafuckas on here commenting!

  • We are at WAR

    Please believe Rupert Murdoch (Media Conglomerate) and Sumner Redstone (Viacom, MTV, BET) and Jimmy Iovine (Interscope) have sent their minions out to recruit the Waka Flockas, Gucci Mans and the like to dumb down OUR people. IED's aka Idiots Entertaining Dummies are pacifying us. Just because you can relate doesn't make it right it just reinforces the hold the "SYSTEM" has on you. And Waka good luck with real estate in this day in age. You would be better off investing in math and science programs for the youth and going to college yourself.

  • Kaan Özel

    Wish they killed him when they robbed him

  • Carlos Saenz

    man i think its hilarious when people try to sound hard on these comment boards.

  • Pedro Fraire

    WOW!!! Martin Luther King Jr.... why did you have to get assassinated? the black community desperately needs someone to slap them in the face right about now..well, not all, just the Niggers. Im Mexican and I love Hip Hop, but this shit.. I couldnt even believe it when i read the subtitle explaining that he was going to explain his writing process. I had to click on it. Im sorry black people. Im sorry for your troubles. At least Nas is droppin something soon

  • RadioTube!

    Truthfully speaking and I'ma dead all of this Waka Flocka Flame can't rap shit. When Flocka puts out a verse it's poetry. He raps about HIS struggle, HIS emotions, HIS passion. I'm sorry (no my fault, YOU'RE SORRY) that you don't know how Waka gets down. "Flockaveli" is literally 1 of the greatest Hip Hop albums to come out in the past 3 or 4 years easy. It's ORIGINAL, it's refreshing, it's innovative (for Southern Rap Music). I truly do feel for anybody who thinks Waka Flocka Flame is garbage. He might not always have the best of flows (i'll admit that) but shawty raw as hell foreal foreal. Waka is a beast and it's too bad my nigga "retiring" becuz he's 1 of few artists that are new that I'm keeping up with nowadays (in no way am i saying Rap is Dead or I don't check 4 tha new shit everyday) but Waka is that nigga and I fucks with dude hard. Best southern rappers of today Waka Flocka Flame Alley Boy Big K.R.I.T. Gunplay and that's it I think (hard 2 remember right now which isn't exactly a good thing). like i said, shame on a dumb ass who doesn't respect Waka Flocka Flame or doesn't think he has lyrics. I like something a little positive too but so what if it's not, fuck it. Not every piece of scrutiny has to be acknowledged just becuz some people choose to make an issue out of it or choose to follow the "lie" like blind sheep. BrickSquad is probably STILL the hardest label to come out in the past decade (on that street shit). There's a couple of other labels I fuck wit but nobody does it like The Monopoly

    • RadioTube!

      son i'm not a little kid or a teenager and i'm tired of everybody hittin me up with this "gucci mane this, gucci mane that" shit over the internet in "intellectual" topics. everybody u named as "the REAL southern greats" is fuckin overrated as shit except for Dre and Cee-Lo. Just becuz a nigga say some shit in a more "traditional" way of rap doesn't mean he's better. i relate to Flocka, i relate to Gucci, and other artists like them and so be it. dogg it's 2011 (almost 2012) it's time 2 kill this whole "well let me learn u somethin" shit in Hip Hop music. i love BrickSquad more than BlackStar and for u it's vica versa, okay, whatever, i don't care, what's else and why should i care. i mean seriously tho, Rap sites need 2 do selective posting when it comes to comments, niggaz don't even be knowin what they talkin about 9 times outta 10. crackers still sayin Waka doesn't rap smh.

    • G($)

      If Gucci and Waka are so great, then what does that make the REAL southern greats like J. Cole, Goodie Mob, Jay Elec, and Andre 3000? I'll give you KRIT. He's a breath of fresh air and one of the south's best. I think you're confusing club bangers for street self expression, thus hip hop. Waka and Gucci are ENTERTAINERS.

    • RadioTube!

      Gucci and Waka and rappers like them are just victim's to their heavy and deep southern accents so sometimes it's kinda hard for people who aren't from the south to identify with them or wanna listen to em. but really tho all of that criticism only matters to extremely impressionable children/teenagers and closed minded Older adults. I probably shouldn't be in my feelings about it but it blows me FAKE people just follow other people around like brainwashed sheep/lemmings

  • Anonymous

    Waka gets a pass with his ghetto street talk, flashing the wips and partying like a true baller, it's a lane that cannot go void,even though we need more of a balance and vmore of that real shit like Wutang and DuckDown!!!

  • Jesus

    WAKA FLOCKA! i dress like panzee write like a chimpanzee Gucci got me outta my pink panties theres a rapper named ballz but my new name is ass greazy WAKA FLOCKA WAKR FLOCKA Gucci! yeah i fucked this little fag, fag,fag gave him my crabs crabs crabs he called me daddy daddy daddy he calls my jellyroll but im not a fatty fatty fatty i cant find another word that rhymes with Gucci sooo fuck it ima just say what i always say to stay busy bur bur bur im a retarded snowman but i made Waka's ass glow man. Waka's Mom Waka's Mom UH! man i fuck these two niggas let them both double hit it but my own son is bigga but gucci is a licka after they both jizz Gucci lickin out this no JIMMY! but waka's and Gucci's Cum he GETSIES!

    • Pedro Fraire

      I got a Sick beat to go with this... Its so simple a five year old with a computer could've made it...But who cares!! it makes your car rattle so everyone notices you!

  • bricksquad

    yo flocks keep doing yo thang homie even though u suck dick

  • Papa Don

    Waka Flocka Flame: I know I can do it. I’m in an industry full of fake people. You gotta act fake with them, nahmean? So they don’t box you out. ‘Cause they scared of the real. I Fucks with waka flocka thats some real shit he said

  • Anonymous


  • Anonymous

    Golf sticks. Golf. Sticks.

  • Anonymous

    he's rich your're not... talk is cheap

    • Anonymous

      i'm tired of hearing that bullshyt anyone thats older than me should have more money than me irdc

    • Anonymous

      I'd rather be me and doing nicely than Waka and being half retarded. Money ain't everything. He can't go anywhere by himself because he's likely to be mercd. I like my life a lot better.

  • anoon

    if Gucci's ur mentor u have serious problems if ur gunna have someone as a role model make sure they aint ur age and dumber than you.

  • yo9

    this nigga is a coon...he makes music for coons.....educate yourself please don't be a coon

  • Joe Dumas

    Waka Flock does speak with some intelligence though.. not even close to a fan, but there was this one interview where he compared his succuess to something.. I can't remember the analogy he used but it made sense.. now I don't respect him for his preaching but hey atleast he said something worth saying lol http://www.youtube.com/watch?v=RyJ09r7_OR4

    • Anonymous

      Waka is successful because they want you to be retarded. He brings nothing positive to the rap game. Matter of fact he's everything that's wrong with it. You ever wonder why those are the one's who usually make it. Lil Wayne and Baby. Two men who kiss each other. Really. Look at how many dumb ass kids have tattoos on their face.

  • SuperGucciRap

    You guys are fucking lame. Waka Flocka Flame is one of the realest niggaz in the industry. While you internet fanbase claim that Immortal Technique is a hero when he sucks Fidel Castro and Hugo Chavez's dick or that Nas is GOAT when he bow down to Jay-Z to sign at Def Jam despite the beef, Waka Flocka always was the realest nigga. Rapping about the ghetto in Atlanta, only had 1 "pop" hit but he'll always get more recognition than shitty ass rappers that'll never make it mainstream. Plus he's way better than faggots like B.o.B, Kid Cudi or Lupe Fiasco. Of course, Gucci Mane is a genius. No one can fuck with the Gucci! It's Gucci Time!

    • yup

      ^like nas and immortal technique, cosign to evan, superguccirap ill give you benefit of the doubt and assume your someone just trying to get a strong reaction by calling out nas and saying guccis dope. if not, continue on in your life of ignorance. good day.

    • Evan Nielson

      Just because he is "one of the realest" doesn't automatically make him a good artist. His voice is hideous, his flow is lazy and sluggish, and lyrics are uninspiring. You made no other point as to why Wacka is a good artist other than "he keeps it real". If that's all you need to like rap music, you must have a simple mind. Good for you. I prefer to listen to rappers that actually have talent and substance.

  • www.youtube.com

    ALL TRUE HIP HOP FANS MAKE SURE YOU CHECK OUT THE SONG OF THE DAY http://www.youtube.com/watch?v=OLEm-AjpM6E THIS IS YOUTUBE'S SONG OF THE DAY ^^^^^ (spam free zone2011)

    • SharksBreath

      You suck. Just kidding. That was real nice. Kid had a nice original flow. Beat was nice. Keep up the good work.

  • Anonymous

    50 is like the best rapper ever compared to these guys.

  • slave master


  • Andre Cooper

    waka has become a cool nigga to me so fuk it he gets a hiphop pass lol

    • Irv

      amen. nuff said @ Tbibbs

    • Tbibbs

      ^ Anon is acting stupid. He saying that waka get a pass in his book. I agree. I don't listen to waka, just not my style. But I respect the way he talks about shit, its definitely real. If he hops on with cole that's the only way I'm listening to him.

    • Anonymous

      are you supposed to be the king of hiphop or something? who says you can give out hiphop passes???? fucking bitch

  • slave master


  • Joom

    Well.... that was a borin ass interview.



  • Twitter.com/The187Worm

    He should use a loaded 44.Mag for a mic...top 5 worst rapper all time


    and this dude is talking about fake? has he paid any attention to himself? well he did kinda admit it. the fame obviously isn't that bad seein as how many times this bitch has been arrested, any other person would be serving some long jail time for all that shit especially being on parole. this dude is so fuckin retarded it's sad. i couldn't understand half what he said.

  • Flaka is retarded or somethin?

    WOW! this was a boring interview. Nigga cant even make more than 2 sentences LMAO IQ of a duck indeed!

  • Anonymous

    I keep tellin people Waka is not that bad. There's much worse artist out here. This will help both artist but J. Cole even more so.

  • JustTheFactsBro

    Waka Flaka = Caca

  • wtf?

    that' Nuvo Punk ... and whoiz wookiee fucker lame

  • Anonymous

    i coulda this stupid motherfucker said he was done rapping. smh

  • Anonymous

    that picture is hilarious, hes got a man grooming his facial hair and hes sippin on some pink fairy juice

    • illegal ass foo

      like he couldnt wait for that guy to b done, so he caan get on wit drinkn it, i bet the trimmer felt disrespected


    this whole site is full of clowns

  • Coolin

    Waka and Gucci are some of the best entertainment in the rap industry.

  • Huh

    Whats he drinking in that picture

  • Anonymous

    That was the worst interview I've ever read. Waka is a fuckin clown. Go back to school homie.